Arbetsmiljöpolicy 

Inom Euromaster följer vi gällande arbetsmiljölagstiftning. Vi ska ha en god egenkontroll av verksamheten med en kontinuerlig överblick och bevakning av arbetsmiljön. 

Genom kontinuelig överblick och bevakning av arbetsmiljön upptäcker och undviker vi eventuella arbetsmiljörisker, skapar en god arbetsmiljö, samt underlättar efterlevnad av gällande lagar och regler. 

Kunskap och medvetenhet om risker och skyddsföreskrifter ska finnas hos alla anställda inom Euromaster. Med dessa egenskaper kan samtliga anställda med ett personligt engagemang och intresse gemensamt bidra till en arbetsplats med en säker miljö och gott arbetsklimat. För en ökad säkerhet ska medarbetare på filial ta del av relevanta ”Däckskolan”-utbildningar som tillhandahålls av TYA eller annan av Euromaster godkänd utbildare. 

Att trivas med, och utvecklas, i sitt arbete samt att arbeta i en miljö som inte utsätter oss för arbetsmiljörisker är viktigt för oss. Euromaster arbetar för att varje år minska antalet olyckor och tillbud, och antalet sjukdagar till följd av olyckor och tillbud. Var och en måste vara uppmärksam på, och omedelbart rapportera, eventuella risker eller hot mot en god arbetsmiljö. Incidentrapporter är ett viktigt verktyg för att få information om vilka risker som finns och för att kunna förebygga olyckor.

Inför beslut om nyinvesteringar förändringar i verksamheten ska arbetsmiljöfrågorna bedömas i samverkan med de anställda för att så långt som möjligt undvika negativa effekter för arbetsmiljön. Här är skyddsombud viktiga personer som bidrar med sin kunskap och erfarenhet.

Alla nyanställda ska i samband med introduktionen få all den information om säkerhets och arbetsmiljöfrågor som erfordras för att undvika att utsättas för risker. Relevanta signerade lokala körtillstånd samt intyg för användande av utrustning ska finnas, och självklart ska personlig skyddsutrustning användas enligt företagets riktlinjer.
 

ALLA MEDARBETARE HAR ANSVAR FÖR ARBETSMILJÖN PÅ FÖRETAGET:
har ansvar för att inom sina befogenheter skapa en god arbetsmiljö samt att informera närmaste högre chef om befogenheterna inte räcker till. Det ligger i företagets intresse att arbetsmiljöarbetet sköts i samverkan och som en del av det löpande arbetet. Detta ger korta beslutsvägar. Förbättringsförslag från de anställda är ett viktigt sätt att ständigt arbeta med att förbättra arbetsmiljön.

DEN SOM UPPMÄRKSAMMAR ett osäkert arbetsmoment eller ett farligt beteende för sig själv eller sin kollega, ska genast avbryta arbetet och vid behov kontakta sin närmaste chef för nya instruktioner.

EUROMASTERS ARBETSPLATSER ÄR RÖKFRIA och rökning får endast ske på anvisade platser utanför våra lokaler. Det gäller även så kallade E-cigaretter. Påverkan av DROGER eller ALKOHOL är inte acceptabelt på Euromasters arbetsplatser. Vi arbetar för en drogfri miljö enligt vår alkohol- och drogpolicy.

I vår verksamhet ska vi ha ständigt fokus på att förbättra vår arbetsmiljö och säkerhet samt att minimera risker för olyckor. När vi arbetar har vi fullt fokus på arbetet. Detta innebär att det inte är tillåtet att på arbetstid, via sin telefon eller dator, följa sociala medier, internetsurfa eller liknande som inte är arbetsrelaterat.

MASTER STANDARD är Euromasters rutin för god ordning och säkra arbetsplatser som alla medarbetare har ansvar för att upprätthålla.

VÅRA 6 SÄKERHETSREGLER ÄR EUROMASTERS ÖVERGRIPANDE REGLER FÖR SÄKERHET och syftar till att uppmärksamma de största riskerna inom vårt arbetsområde. Huvudreglerna har utformats för att förebygga allvarliga personskador och dödsfall och berör samtliga som utför arbete i våra lokaler.

Du kan ladda ner vårt certifikat här

EUROMASTER ÄR CERTIFIERAT ENLIGT ISO 9001, 14001 OCH 45001

ISO